BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Salam Pictures, Images and Photos

Thursday, February 9, 2012

Punca angin dalam badan?

Assalamualaikum! Watpe uolsss...?

Hari ni xdok mood la... badan x brapa sehat..xtau la salah makan ape.. pagi2 sakit kapla n muntah2 angin..ni mcm simptom angin neh... tp..err...ade makan ape yg angin nih.. teapeng xdok minum..kobis xdok.. peliks pelikss...

so try tanye encik google la ape lagi yg buat badan berangin sampai kepala ni... oke, saye jumpa ini kat: http://www.epetua.com/emedik-punca-angin-dalam-badan/

jommm baca jom!


Apakah sebenarnya gas atau angin dalam badan? – Gas atau angin di dalam sistem penghadaman (perut, usus kecil dan usus besar) datangnya dari 2 sumber iaitu, udara yang disedut dan bakteria yang terdapat di dalam usus besar akibat gangguan daripada sesetengah bahan makanan yang tidak dapat di hadam dengan baik dalam badan kita.

Apa yang boleh dilakukan jika badan banyak angin? – 1. Ubahlah apa yang anda makan dan minum. Ini kerana ia boleh membantu mencegah atau membuang angin dalam badan. Jika anda merasakan dalam badan anda banyak angin di dalam badan, anda mungkin mahu melakukan perkara berikut sebelum mengambil keputusan untuk berjumpa doktor. Kurangkan pengambilan makanan yang menyebabkan angin. Jumlah gas yang disebabkan oleh sesetangah makanan berbeza setiap orang. Cara yang terbaik untuk mengetahui batasan anda ialah melaui ujian yang boleh dilakukan sendiri.

Berikut adalah makanan yang menyebabkan angin dalam badan:

Kacang

Sayuran seperti brokoli

Kobis

Taugeh

Bawang

Asparagus

Buah-buahan seperti pear, epel dan peach

Bijirin seperti roti gandum

Minuman ringan dan jus buah

Susu dan produk daripada susu dan keju

Makanan dalam peket yang mempunyai laktus di dalamnya seperti roti, bijirin dan sos salad.

2. Banyakkan minum air kosong.

3. Kurangkan udara yang anda sedut.

4. Makan perlahan-lahan dan kunyah lebih.

5. Elakkan makan gula-gula keras dan mengunyah gula-gula getah.

Petua Tradisional Untuk Buang Angin Dalam Badan

1. Ambil beberapa biji bawang putih dan buang kulitnya.

2. Hiris bawang putih nipis-nipis.

3. Rebuskan bersama 2 gelas air putih sehingga tinggal satu gelas.

4. Minum ramuan ini sebulan sekali.


OKKEEYYYY!

nampak dahh..nampakk dahh...

Kacang - x makang

Sayuran seperti brokoli - x makang pon

Kobis- lama dah x makang

Taugeh- kemaren dulu ade r..sikit je

Bawang- err..bawang angin gak ke? lorr baru makang dalam beger

Asparagus- x makang

Buah-buahan seperti pear, epel dan peach- x makang

Bijirin seperti roti gandum- roti wholemeal ade aa makang..bukang roti puteh

Minuman ringan dan jus buah- xdok minum pong

Susu dan produk daripada susu dan keju-- er..keju?? cheese? betulkah boleh jadi angin??? oo..dh jumpe puncanya! i ate lot of cheesecake yesterday! 1st attempt buat ciskek sendiri, menjadi plak tu..so mmg makang banyok laa...plus cheese slice dalam burger own made.. aiyaa..patutla berangin smpai kapla..huk3


oke..dh jumpa punca.. hilang sudah satu lagi nikmat makan.. so pasni kena kurangkan makang cheese okeh! babai ciskek!

Wednesday, February 8, 2012

"Biar Mati Anak, Jangan Mati Adat"

Assalamualaikum wbt.

musim2 undangan walimah dah mula rancak kembali ni, tetibe rasa nk mengupdate belog psl adat2 lah.. he he.. x dpt lari kan adat dengan perkahwinan.. kalao bab2 lain x sgt adatnya..tp kalo bab risik tunang kawen ni ..hah tuuu dia.. bersusun2 adat.. sanggup mati anak jangan mati adat. (err..sape la yer yg cipta pepatah ni.. isk)

so, xreti nk bebel/komen panjang psl adat2 ni.. nak share entry Ustaz Hasrizal je la from his blog http://saifulislam.com/?p=126.. sile baca dengan mata hati okeh! :)

“Biar mati anak, jangan mati adat”

Keras benar bunyi pepatah itu. Sehingga menyakitkan jiwa Melayu Baru bawa jelek benar pemikiran orang dulu, sanggup mati anak semata-mata mahu mempertahankan adat.

Saya sudah menulis sedikit sebelum ini tentang maksud adat pada peribahasa itu. Kita tidak boleh memahami bahasa dahulu dengan pemikiran hari ini. Bahasa lama perlu difikir cara lama.

Orang Melayu membungkus agama dan adat, di dalam satu peti emas yang dianggap sebagai jati dan harga diri. Agama dan tatasusila adat Melayu, berfungsi untuk membentuk sebuah kehidupan yang sopan, berseni dalam berakhlak supaya cantik dipandang, sedap didengar dan manis dirasa.

Maka jika kita bertemu dengan watikah bertulis sebagai ‘Hukum Adat’, janganlah terus dihumban ke tepi bahawa adat itu adalah budaya resam yang merosak agama. Adat itulah agama, pada bahasa Melayu Lama.

BERBIN DAN BINTIKAN EMAK

Saya masih ingat, perbualan dengan arwah Opah, sekitar 20 tahun lalu. Opah bukan hafizah, tetapi Opah mengajar saya mengaji sambil dia menggoreng ikan. Jika saya nakal melompat ayat, opah menegur sambil mengetuk sudip di kuali.

“Opah, kenapa masa talqin, nama orang disebut dengan bin atau binti emak?”, saya bertanya kepada Opah selepas habis semuka mengaji Quran.

“Bukan semua orang ada ayah. Takkan nak malukan si mati di depan kuburnya”, kata opah sambil membetulkan telekung putihnya.

Saya terdiam.

Hari ini saya memikirkannya kembali. Ketepikan seketika soal sunnah atau tidak bertalqin cara orang di Malaysia, tetapi saya amat tersentuh dengan jawapan opah. Apabila si mati dibahasakan di sisi pengebumiannya dengan berbin atau berbintikan ibu, terhindarlah aib si mati, jika ada. Tidak semua orang jelas bapanya, namun semua kita beribu dengan perempuan yang ada nama.

Begitulah berhalusnya masyarakat kita. Menerima beralas, menolak berlapik.

TEPUNG TAWAR

Fikiran ini muncul apabila pagi tadi saya berbual dengan abang kepada Divesh Kumar Danial Kakulai, calon peserta di dalam rancangan ‘Cari Menantu’ di TV9. Kami berbual tentang satu aspek perkahwinan bangsa Melayu, iaitu soal menepung tawar.

Mahu tidak mahu, pelbagai fatwa telah dikeluarkan tentang soal menepung tawar. Bukan hanya di Malaysia, malah Brunei Darussalam yang kuat berpegang dengan adat istiadat Melayu sendiri pun, berfatwa pada tahun 2003 menegahnya.

Menepung tawar, merenjis bunga mawar dan menabur beras itu, ada signifikasi agama Hindu di sebaliknya. Ia bukan sekadar budaya, ia agama. Tentu sahaja bagi Danial dan abangnya, lebih faham tentang erti di sebalik ‘amalan’ itu.
Fatwa tetap fatwa, hukum tetap hukum.

Namun usaha untuk menjernihkan antara agama dan adat, jauh lebih sukar dari yang dijangka. Walaupun nyata bersalahan dengan agama, mencabut adat yang asing dari Islam, tidak semudah mencabut kemuncup yang lekat di kain. Akarnya dalam mendasar, batangnya tajam berduri.

Mencabutnya dengan tergesa-gesa hanya mengundang luka. Khususnya adat yang bersangkut dengan maruah keluarga.

Adat itu jadi lebih rumit, apabila ia bersangkut dengan perkahwinan.

Ramai generasi celik Islam hari ini mahukan perkahwinan yang bertepatan dengan Sunnah. Jauh dari bid’ah dan ringkas perjalanan dan belanja. Namun apa pula kata orang tua-tua?

Saya pernah bertanya kepada orang tua, “mengapa tidak diringkas-ringkaskan sahaja walimah sanak saudara?”

Jawab pakcik saya, “ringkas-ringkas itu agama, tetapi jangan sampai menimbulkan tanda tanya”.

“Tanda tanya yang bagaimana?”, saya kurang jelas.

“Ringkas kadang-kadang dilihat seperti tergesa-gesa. Bagai ada yang tidak kena”, itu komen pakcik saya.

Saya faham apa yang dimaksudkannya. Ketika dua keluarga baru mahu menyatu saudara, soal maruah dan harga diri amat penting. Jangan dicemar.

Mahu tidak mahu, benci atau suka, begitulah orang Melayu. Orangnya bercakap halus, kekadang tidak didengar, sering pula jadi di belakang. Maka orang tua-tua kita amat enggan menanggung rumah yang telah siap, namun pahat masih berbunyi.

Pengalaman saya dan isteri, ketika mahu berumahtangga, sedikit sebanyak ada pengalaman yang boleh dikongsi. Setelah cinta kami terbit di medan dakwah, perkahwinan itulah model kefahaman kami terhadapnya. Rumahtangga mahu dibina, bermula dengan langkah yang bersih dari perkara yang tidak diingini.

BERSANDING

Tentu sahaja, isu paling utama adalah soal bersanding.

Majlis pernikahan saya berlangsung di rumah pengantin perempuan, dinikahkan sendiri oleh bapa mertua. Namun di sisi sebelah kanan, ada pelamin yang tersedia. Saya sudah memahaminya, namun rombongan yang mengikut saya sedikit teruja.

Keesokan pagi, sebelum bertolak ke rumah pengantin perempuan, saya menerima panggilan telefon dari seorang penduduk kampung.

“Assalamualaikum ustaz. Hai, ustaz berceramah sana sini, tapi semalam nampak macam ada pelamin aje! Apa hal?”, tanya beliau.

Tentu sahaja fikiran saya amat terganggu dengan panggilan itu. Hanya tinggal sejengkal sebelum saya masuk ke alam baru. Saya perlukan sepenuh keyakinan diri untuk hari ini, tetapi ada pula ‘panggilan nakal’ seperti itu. Tak supporting sungguh!

Saya kuatkan semangat dan fokus kembali kepada apa yang saya boleh kawal. Saya malah isteri, tidak berupaya untuk menentukan sesuatu yang dikongsi bersama dengan keluarga. Maka kami berjanji untuk mengawal dan mempertahankan diri, sebaik yang kami terdaya.

Setibanya di rumah pengantin perempuan, dengan iringan kompang, saya melangkah antara debar dan tenang. Saya rasa berdebar kerana terlalu ramai mata yang memerhati dan mereka akan memerhatikan saya duduk di kerusi yang dinamakan pelamin. Namun saya tenang, kerana saya faham apa yang sedang berlaku pada masa itu.

Fikiran saya terkenang kembali kepada penjelasan ibu mertua saya beberapa hari sebelumnya.

“Kalau sekadar buat meja makan beradat, takkanlah tetamu dan menantu terus ke meja makan sahaja. Tentulah masuk ke rumah dulu. Jika tidak masuk rumah, sedih pula si tuan rumah. Dan oleh kerana sudah masuk ke rumah, kita elokkanlah sedikit kerusi tempat anak menantu nak duduk. Itu sahaja. Bukan nak menunjuk atau apa-apa”, bersungguh-sungguh emak mertua saya memberikan penjelasan.

Terharu…

Kalau nak diikutkan, tidak perlu pun emak jelaskan kepada saya. Saya mahu mengahwini anaknya, dia berhak untuk menentukan apa sahaja. Tetapi dalam keluarga tidak begitu. Kasih sayang bukan soal siapa betul siapa salah. Kasih sayang ialah soal siapa menang siapa kalah. Dan tiada siapa mampu mengalahkan kasih sayang ibu kepada anak menantu.

Anak hanya belajar menghargai kasih sayang ibu bapanya apabila akal sudah hidup di kepala, namun ibu bapa sudah menyayangi anak sebelum lahir ia ke dunia.

Ibu mertua saya sudah membahasakan dirinya emak, pada hari pertama saya datang merisik. Tiada siapa yang boleh mengalahkan kasih saya emak mertua saya kepada anak-anak, sekalian menantu dan cucu-cucunya.

Kerana itu, emak masih cuba memujuk saya, dan siapalah saya untuk berkeras kepala semasa menyusun tapak untuk bertandang menyertai keluarganya.

Saya hargai penjelasan emak dan ia sudah cukup lapang buat hati saya.

Saya melangkah, disatukan dengan isteri di depan rumah, dan kami melangkah masuk ke rumah.

“Cepat, cepat! Jangan nak lama-lama. Duduk sekejap sahaja!”, kata ipar-ipar saya semasa kami berdua didudukkan di atas kerusi berhias.

Saya sebenarnya tenang sahaja. Mungkin mereka yang bimbang saya ‘meletup’ kerana tahu saya tidak begitu menyukai upacara ini.

Duduk seketika, ahli keluarga mengambil gambar dan kami bangun semula menuju meja santap untuk makan bersama.

Seperti kata abang Danial di dalam rancangan ‘Cari Menantu’ semalam, seorang pengantin bukan hanya berkahwin dengan pasangannya. Pengantin turut berkahwin dengan keluarga pasangannya. Maka soal mengambil hati dan menyesuaikan diri dengan keluarga dan sensitiviti mereka, adalah sebahagian daripada tanggungjawab berumahtangga.

Atas prinsip proaktif, fokuslah pada apa yang kita mampu mengawal dan mengubahnya. Maafkan percanggahan yang ada. Maafkanlah kebiasaan yang ada dan cubalah untuk minimumkan apa-apa yang agama tidak suka. Namun, kuatkan azam kukuhkan keyakinan agar generasi kita yang tersepit di antara adat dan agama ini, tidak mengulanginya ketika hari kita menyambut menantu.

Jika anak-anak muda yang idealistik dengan kefahaman Islamnya, dan mahu bertegang leher menjelang hari perkahwinan, saya tiada upaya untuk berbuat apa-apa. Terpulanglah kepada mereka. Namun bagi yang sedar dengan realiti, bahawa cara kita dan bakal isteri memahami Islam mungkin berbeza daripada apa yang difahami oleh generasi ibu bapa, lantas mahu teliti dan berhalus dalam menentukan sikap dan tindakan, maka artikel saya ini adalah perkongsian pengalaman untuk dimanfaatkan bersama.

Tentu sahaja contoh ini bukan contoh yang terbaik. Namun dengan keupayaan semasa itu, saya telah mencuba yang terbaik.

Kita harus ingat bahawa rumahtangga bukanlah hal sehari dua. “Oh, aku sudah bernikah. Maka dia adalah isteriku dan aku berhak sepenuh ke atasnya!” Jangan sekali-kali berfikir begitu.

Berumahtangga bukan hanya menggabungkan dua insan, malah ia mempersaudarakan dua keluarga. Di dalam sebuah keluarga, ada pelbagai peringkat dan tahap seseorang di dalam menilai dan melihat Islam.

Jangan pula kerana mahu membuang adat, kita turut membuang adab.

Janganlah pula pada hari kita “menyambut mertua”, kita hilang pertimbangan. Jangan kerana menegakkan agama, kita hilang budi bahasa. Jangan ketika masih di rumah ‘orang’ kita masuk berjalan tempang.

Tunggulah hari kita “menyambut menantu”. Segala kesulitan yang kita hadapi dalam menekuni kesulitan belenggu antara adat dan agama, jadikan ia sebagai suatu teladan. Kita adalah generasi jambatan antara zaman adat dan zaman syariat. Tersepit dan keliru, adalah habuan untuk generasi ini. Namun belajarlah untuk menelitinya. Agar tiba hari kita mengatur perkahwinan suatu hari nanti, anak-anak kitalah generasi yang dapat menikmati Islam yang ringkas, namun kekal indah di dalam syariat Allah.

-ABU SAIF @ www.saifulislam.com

Sunday, January 29, 2012

Happy for them!

Assalamualaikum!

How am gonna to express eh. Really happy for my dearest best friend farah n nani for their pentauliahan sebagai Peguam Syarie di Kelantan! Dan juga Imam Razi, my ex- coursemate kat Usim dulu. Alhamdulillah. Well done guys!

fuhh.. gembiranya uolss..mcm aku plak yg dpt tauliah tu..hik3...

oke.,.then mungkin boleh cube jugak dptkan sijil praktis peguam syarie negeri kelantan instead of negeri terengganu (sebagai part of my 2012 resolution). ye la..kan bakal jadi part of kelantan jugak one day..ahakss.. :D

inshaAllaah will think about it later..after i finished my research lah.. satu satu.. okeh! :)

Ya Allah mudahkan urusan kami ya Allaah. ameen!

Congratz again uols!

Tuesday, January 3, 2012

TENTANG DHIA

Salam semua.

Hoho..fenomena btol kan cite tentang dhia ni. Frankly speaking, sy antara penonton drama ni. since cite ni ditayangkan tie magrib, so kdg2 miss, tgk kat Tonton. Jarang sgt nk nengok Tb..tp kebetulan cite ni ditayangkan waktu cuti skola..so ade geng tuk ngadap TB, tu yg melekat smpai ke episod akhir.

Okeh. bkn nk cite psl drama tu.dh tamat dh pon..happy ending i wud say. cuma x puas ht xde apa2 trjd kat Ku Salmi n Zety tu.huu..

Let's look at academic side la kan.. sy suke tgk cite smbil berfikir..tgk movie pn gtu.. heh.

So dalam drama TD ni, apa yg sy bleh tangkap la kan, Erma Fatima or penulis skrip dia (sape eh..not sure), dah buat homework la kan esp isu2 agama. (opss..bab lakonan2 sentuh2/laki bini / pakaian sume tu tetap x bagus la kan..haram tetap haram)

Antara yg dapat sy tangkap 1st persoalan isu anak luar nikah atau bahasa kasarnya anak zina si Melly tu. Ingat x sewaktu si melly tu jual anak dia kepada Rafi, n Rafi sebut depan mak dia "Melisa binti Rafi (something like that la) n mak dia tegur, x boleh..mmgla anak kamu, tp luar nikah..so kena bintikan Abdullah... oke..thats right. good. at least penonton2 dpt fhm yg tu.

ulasan saya: sebenarnya x semestinya berbin/bintikan Abdullah..actually boleh dibin/bintikan dengan mana2 nama Allah yang 99 itu. Cuma commonly org pilih bin/bintikan Abdullah.

Saya dalam proses membuat penyelidikan berkenaan anak zina ni. The facts are so painful. Selain statistik yg bertambah dari tahun ke tahun, the most painful one is nasib anak2 yang tak berdosa ni. So please, jagalah maruah diri kita semua. Sebab tu la Allah haramkan zina, dan Allah nyatakan dalam Al-Quran jangan kamu hampiri zina. Sebab apa..sebab kesannyaaa..sgt sgt sgt menyakitkan. (peringatan utk diri saya juga).

kesan yang paling nyata- dari segi bin/binti tu. Anak-anak zina ni hak kebajikan dia sama je dgn anak2 sah taraf. cuma yang dinafikan ialah nasab. Jangan ingt bila nasab dinafikan perkara kecik. Sebab nasablah seseorang tu entitled to pusaka-perwalian dan mahram. Kalau xde nasab, xde la hak mempusakai, hak perwalian (kepada bapa zina tu). hak yang ada hanya pada ibu sahaja.

Hah, kepada para wanita semua..please take care of ourselves. Jangan terpedaya dengan keseronokan yang hanya sementara..sedangkan merananya hingga hujung nyawa. Anak zina ni di bawah tanggungjawab ibunya-solely ibunya. Yg bapa zina nya xda tanggungjawab apa2. (cuma if bapa zinanya nk bertanggunjawab, xde masalah..cuma bukan tanggungjwb dia). u see.

panjang ceritanya kalo nk discuss pasal zina ni. sy pn tgh semangat buat penyelidikan tentang ni. mudahan dengan ilmu yg sedikit ni dapat memberi pencerahan kepada org awam dan seterusnya sedikit sebanyak dapat membendung masalah zina dari berleluasa. inshaAllaah.

Ha, back to the topic. selain isu anak zina, isu yg sy dapat tangkap satu lagi is about Ku Salmi yg suka sgt pi jumpa bomoh Pak Boon tu.. Ku Salmi tahu perbuatannya tu syirik. tp, buat juga. Tak mustahil dalam dunia realiti pn ada manusia seperti Ku Salmi.

Jauhilah syirik. Usah bersekongkol dengan iblis laknatullah. Dosa yang paling besar disisi Allah s.w.t. adalah syirik kepada-Nya. Syirik terbahagi dua iaitu syirik besar (akbar) dan syirik kecil (tersembunyi). Allah s.w.t. tidak akan ampunkan dosa mereka yang mati dalam keadaan syirik kepada-Nya. dan Mempercayai dan meyakini bahawa jin-jin dan syaitan mempunyai kuasa yang boleh mudharatkan manusia dan meminta pertolongan kepadanya adalah contoh syirik akbar. [sumber klik sini]

Hmm..begitula sdikit sbanyak yg dpt sy kongsi kali ni.. tengok2 jugak cerita, but it is good if we can acquire some knowledge behind the story, especially ilmu agama. mudahan2 kita semua sentiasa diberkati Allah dan dilindungi Allah dari sebarang malapetaka. Ameen. Wallahualam

Thursday, December 29, 2011

MY reSOLutioN FOr 2012!

aSSalamualaiKum!

okeh. resolusi 2011 settle ann..laa ni duk deraf2 resolusi 2012. hah. hamik..nii diaa resolusi 2012 saye. wahhhh..mencabar kottt!!

A) STUDY

1) Selesaikan master research saye by end of 2012. (waah..biar betik??! helo..kena positip okeh!) -chap 2, 3, 4, 5 , soal selidik, analisis data..hmmm..positif positiff.....

2) Produce articles/ publish em in journal - at least 3 articles! (one of them nak buat comparative lah.. (this is bout law+syariah ;)


B) PERSONAL

3) Get married when i am 25. means- 8 months to go. (err..sudah 25 kah saye? biar betik! )


C) KERJAYA

4) Dptkan jugakkk fellowship UniSZA . oh Allah, mudahkan urusan ini..ameen!

5) dApatkan sijil praktis peguam syarie okeh!


D) HOBI/ MINAT

6) GET my/our business registered!



okee.. sudah ada 5 resolusi besar for 2012. hmm..apa lgi ekk..

anda pula bagimana? org kata segala target kita kena tulis + let public know..so that kite akan usaha sungguh2 to go for it! caiyok2!!

RESOLUSI 2011 completed!

Assalamualaikum !

Tahun 2011 dah ke peghujungnya. Sooo...Entry kali ni akan menceritakan tentang resolusi 2011 sy yang dah terlaksana! All praises to Allah!

Antara resolusi 2011 saya:

1) Menamatkan pengajian secukupnya without extension. (heh..sebab takot giler kalo ade gagal ape2 subjek esp ITL or PIL hari tuhhh)

2) Setelah tamat pengajian dengan jayanya, mula menceburkan diri dalam bisnes! (yup..bisnes baju + kuih raya+sulam manik! (even kecil2an he he))

3) Sambung belajar ke peringkat Sarjana. (Alhamdulillah, am now master candidate- Master of syariah (reserach). p/s: thanks to lecturers yg bg nasihat n pandangan about bidang2 yg sesuai disambung, yes i know a bit rugi for me - graduan lulusan syariah dan undang2- menyambung pengajian master hanya di bidang syariah, meninggalkan undang2, but I think, i should follow my interest. n my interest in shariah beats my interest in law. but i will never left law totally..ada resolusi 2012 about law ;)

4) Bertunang dengan WSF. Oke. we did. ;)

5) ada kereta sendiri. Myvi. (oh..alhamdulillah..berjaya dptkan kete..but not mYvi.. saga fl. it's oke..kete jugak ann.. ^^ time kaseh mie bab! nnt org byr ehh duit d/payment tu.. he he )

p/s: semua ni resolusi besar2 je.. resolusi kecik ada jugak.. some completed some not. ;) will try again next year! heh

resolusi 2011 anda pula bagaimana? harap completed jugak! heh :D


okehhh.. then apa pula resolusi 2012? cekidaudd next post!

Sunday, December 11, 2011

Ragu-ragu

On the authority of Al-Numan bin Basheer, who said : I heared the messenger of Allah say :

"That which is lawful is plain and that which is unlawful is plain and between the two of them are doubtful matters about which not many people know. Thus he who avoids doubtful matters clears himself in regard to his religion and his honor, but he who falls into doubtful matters falls into that which is unlawful, like the shepherd who pastures around a sanctuary, all but grazing therein. Truly every king has a sanctuary, and truly Allah's sanctuary is His prohibitions. Truly in the body there is a morsel of flesh which, if it be whole, all the body is whole and which, if it be diseased, all of it is diseased. Truly it is the heart."

hmm..pasal apa entry kali ni ya.. will update later! ;)

__________________________________________________________

okeh..sy akan mengupdate tentang ragu2 ini..

gini..saye ade beli satu insurans polisi 3tahun yang lalu...ms tu xtahu kebende sgt, just follow my sisters ..nope, i mean, sy tahu what insurance is for..tp masa tu x amik kesah how that insurance company run their business.

so setelah makin dewasa ni, n banyak membaca, selain dr belajar jugak a bit bout takaful, so dtg keraguan itu...

after went through several discussions on the issue of halal haram insurans/takaful, maka timbul keraguan atas produk yang saya beli ini.

dan setelah berfikir panjang, serta ada dua hujah di kiri dan kanan - hujah dr segi syarak dan hujah dari segi undang2 malaysia, maka baiklah saya tinggalkan perkara ragu2 ini. sebagaimana tuntutan hadits Nabi s.a.w seperti yg sy nyatakan di atas.

saya beserta 3 kakak dengan itu sepakat utk tamatkan polisi kami. huge loss la jugak. redha. bukan rezeki kami. kira sedekah lah bayaran2 premium kami sebelum ni.

then now, mencari2 n mengkaji2 syarikat takaful mana yang patut sy beli produknya. any suggestion?

-jj 29122012