BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, June 25, 2010

Takdir Allah kekadang terlalu misteri...

" Takdir Allah kekadang terlalu misteri. Tetapi ketetapannya mutlak dan muktamad. Barangsiapa yang memberi kebaikan, akan dibalas dengan kebaikan jua. Jika kita memberi kebaikan kepada seseorang, kebaikan itu akan dibalas walaupun yang membalasnya bukan orang yang kita berikan kebaikan itu. Allaahuakbar! Alhamdulillaah.. :) "

**************************************************************************

Aku petik kata2 ni, dari e-mail motivasi yg aku terima dari sahabat lama.. sudah lama berada dalam kotak e-mail ku, tp x pernah tergerak untuk membukanya, apatah lagi membacanya.. rupanya, e-mail yang sungguh bermakna.... alhamdulillah...terima kash teman kerna menyedarkan aku tentang sesuatu yg aku selama ini terlepas pandang..

Takdir Allh memang terlalu misteri.. xdpt kita nak rungkaikannya..apa yang pasti, benar..kebaikan kita akan kembali pada kita, walaupun bukan dr org yg kita berikan kebaikan itu...cukup misteri bukan..

selama ni ak kdg2 bersedih dgn segelintir insan, yg mungkin dgn sengaja atau tidak, mencariku ketika perlu...menagih bantuan dan pertolongan.. namun, bila bantuan dihulurkan, dan mereka kembali senang...mereka seakan2 lupa, aku pernah membantunya.. hanya kerana sedikit salah faham, insan itu begitu berani dan lantang menghamburkan amarahnya dan ketidakpuasan hatinya.. x mengapa.. kerna Tuhan itu ada..

X mengapa..kerna aku yakin setiap kebaikan yg aku berikan, akan kembali pada aku. Bila.. x aku tahu..

Namun, rupanya, aku terlepas pandang selama ini. Tidak semestinya balasan kebaikan itu dr insan yg pernah ku beri kebaikan itu. Subhanallah... terlalu byk kebaikan yg telah Engkau beikan padaku...namun x kusedar, rupanya mungkin inilah kebaikan2 yg telah kembali padaku..

Syukur ya Tuhan ats segala nikmat, kesenangan, kejayaan dan kebahagiaan yang Kau kurniakan padaku. X pernah putus-putus.. Aku malu... Kerna aku hamba-Mu yang sering alpa..namun nikmatMu x pernah putus2 berkunjung tiba.. Terima Kasih Ya Allaah.

Minta kalian tidak salah faham..bukanlah maksudku aku mengaharpkan balasan ats tiap2 kebaikan...namun, itu adalah hukum alam.. menurut e-mail itu, itu adalah "Golden Rule"..What u give, u get back.. Allah itu Maha Adil bukan.

Cuma, seperti yg aku kata tadi.. Takdir Tuhan terlalu misteri... Tapi, itulah ketetapannya yang mutlak dan muktamad!

InsyaAllaah..mudahan selagi nyawa dikandung badan, terusla menabur kebaikan... walaupun insan yg menerima kebaikan itu buta mata hatinya. X mengapa. Kerna Tuhan ada. Pasti tiap kebaikan yg kita berikan..akan kembali pada kita..walaupun dgn cara atau dalam bentuk yg berbeza...walaupun tidak dari insan yg kita berikan kebaikan itu. Percayalah.

Syukur sekali lagi kupanjatkan kepadaMu ya Tuhan..

Buat ayah bonda tersayang..terima kasih ku ucapkan..ats segala didikan dan doa kalian..

Buat keluarga tersayang...terima kasih ats segala dorongan dan doa kalian..

Buat para pensyarahku..Terima Kasih juga ku ucapkan...ats segala bantuan dan tunjuk ajar, hingga aku masih bertahan ke tahap ini...

Buat teman2 seperjuangan...terima kasih atas dorongan kalian..


Aku mungkin tidak mampu untuk membalas segala jasa dan kebaikan kalian..namun aku berdoa, moga kebaikan2 yang lain akan mendekati kalian, dan dtg kepada kalian... dalam bentuk yg berbeza..dalam cara yang berbeza.. Kerna takdir-Nya terlalu misteri untuk ku gambarkan...

mudahan kalian akan terus dilimpahi keberkatan, kebahagiaan, kesenangan dan kejayaan.. Ameen ya Rabb.


****************************************************************

*menarik nafas panjang*

perjuangan belum selesai. Terima kasih Tuhan kerna mengurniakan aku ketabahan dan kekuatan hingga aku mampu sampai ke tahap ini.. 5 tahun berlalu...Bukan mudah, namun Engkau jadikan segalanya mudah..Alhamdulillaah..

Aku pohon ya Allah..Kau mudahkanlah urusanku untuk aku sudahi pengajianku berbaki dua semester lagi.. Berikanlah aku kekuatan dan ketabahan untuk aku menyelami tahap yg terkahir... Pada-Mu aku berserah.. ameen..


~ TakdirNya terlalu misteri..namun itulah ketetapanNya yg mutlak dan muktamad

Tuesday, June 15, 2010

Tahniah~

Salaam...

Hai shbt2 sekalian! cmne iman? sehaat x iman kita..mudahan sihat walafiat...ameen..x turun ye.

humm..mcm biasa la kan...asal ct skolah, bersusun2 undangan walimah...waa..bagus2... mudahan rumah tangga yg dibina berkekalan hingga akhir hayat.

x ketinggalan, shbt2 ku sekalian yg dh smpai seru menambah status..dr anak kepada isteri...x lama lagi tambah plak jadi ibu kan...Tahniah! sekadar sebut beberapa nama: Ayu, Suzila, Naa dan lain2.

x ketinggalan jugak, buat shbt2 yg belum lagi ada ikatan yg halal, tp telah pun mengikat tali pertunangan...selangkah ke gerbang perkahwinan jugak tu... mudahan2 ikatan membawa ke jinjang pelamin..ameen.. orang kata, alam pertunangan ni byk ujian dan cbrnyya...harap kalian berjaya harunginya dgn bijaksana.... :)

aku?

hoho...sejujurnya, aku tidak ada sasaran khusus soal bila mahu tamatkan zaman bujang ni..cuma, yg pasti..aku belum PUAS belajar...humm... sasaran ak buat masa ni, selesaikan Ijazah Pertama, dan terus proceed dgn Ijazah Kedua........dan jika ada rezeki, mahu terus sambung PhD...... settle...mudah2an cita2 dan impianku ini dipermudahkanNya... ameen ya Rabb....

walopon ak sbnrnya "in a relationship" with somebody...tp, sejak2 akhir2 ni ak mula serius fkr, mahu fokus pada impian aku dulu..wahaha... tp, pape pun, ak x menolak takdir andai suatu ms nnt seru dh smpai... cuma, ak x nak lah fkr sgt tentang tu, sbb xnak peglmn lalu berulang...

sebut tntang pglmn lalu, ak dpt khabar dia dh pun ikat tali pertunangan dgn org yg dia kutuk2 dahulu... humm.. mudahan andai ada apa-apa terjadi , i mean: apa2 yg dia begitu takut terjadi if dia mengahwini wanita itu, andai perkara itu terjadi, dia tidaklah menyalahkan wanita dan keluarga wanita itu.... bahaya jugak bila difkirkan...sukar dijangka... mudahan dia x menganiaya wanita itu lagi..... sebab perkahwinan bukanlah perkara main2..... waktu dgn ak dulu, x apelah dia buat jahat pun.... alhamdulillah Tuhan tunjukkan aku belang sebenar dia sebelum segalanya terlambat......

humm... Ya Allah ya Tuhanku, pertemukanlah aku dgn orang yang baik baik... hindarilah diriku dr org yg jahat dan buruk hati dan perangainya.... hindarilah jua diriku dr org2 yg munafik dan hipokrit... ameen...ya Robbal 'aalameen...

wallahualam...