BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, May 31, 2010

kedekut ilmu~

Salam.

Bila insan berilmu sgt kedekut ilmu yg dia ada...mcm mana ya.

Hampir 4 minggu menjalani latihan industri di sebuah firm di KT ni, sgt sgt mengajar ak mengenal manusia..mengenal erti kehidupan yg sebenarnya..mengajar ak mengenal ragam manusiA.. bermacam2...

no word to describe.

mengeluh...........

mana hati besi akuuu?? pernah ke aku berhati besi... mcm x pernah...aduhh...

hari ni akhirnya menitis air mata ak...betapa kecewa dan dukacitanya hati ni...
geram. mahu saja ak hamburkan kata2 berbisa..tp ak masih punya akal yg waras.

mahu saja ak melawan kata, berhujah panjang, tapi ak sedar, xda gunanya. baik diam saja.

wahai manusia yg sombong dengan ilmu yg Allah pinjamkan pada kalian...aku datang ke sini, nak belajar, nak dapat sesuatu yg ak x dpt di kuliah. mengapa sukar kalian mengerti?

boss cakap: "awk belajar la dgn kerani2 tu..mereka byk tahu tu.."

yes..ak akui..mereka lagi byk tahu dr aku... siapalah ak, budak hingusan yg x habis lagi pengajian..dan sememangnya apa yg dipelajari di kuliah x sama dgn praktikalnya...

dgn rendah diri, dan rasa kerdil setiap insan di dalam ofis ni ku cuba dekati..dgn niat tuk mempelajari sesuatu.....tp malangnya, respon mereka dingin..dan negatif..

sabar....boleh cuba lagi lainkali...

hari demi hari berlalu...tiap kali cubaan tuk dekati, tidak dilayan... terasa seolah2 hidung ini x mancung...pipi pula tersorong2...

hari ini ku cuba lagi....dgn lembut bicara, ku bertanya "masih busy lg x hari ni"..aduh..sudah ku agak jwpnnya.. "mana ada hari x busy?"... ku telan liur..pahit...perit...

ku cuba lagi... "emm..boleh x sy nk tgk2 fail..dua pn xpe..xnak entertain pn xpe..nk tgk fail je, nk tgk beza dgn litigation nye fail..mesti ada kan tnh, rumah..x sama kan.."

dum dum dum..aduh..ku dihentam. di asak segenap arah..

staff 1: "mmg x sama dik ooooi..bagi la soploh file litigation..sume same je...conveyancing ni mcm2 jenis ade..."

staff 2: "ntahnye..bagi mase sebulan dua pun xkan habis nk cerita...byk byk byk..."

....ak terkelu.. dlm ht berkata..ak tahu byk jenis..sbb tu ak nk tgk..xnak bagi ke......

ak bls: "tu la..byk jenis..sbb tu nk tgk fail.."

x sempat habis ayat ak....dihentam lagi...

staff 3: ade mcm2 strata dok strata, tnh didiami x didiami, bla bla bla...xkan habis la nk cerita.."

ya tuhaan...ak x minta kalian bagi kuliah padaku kalau kalian sibuk..ak cume mahu melihat fail2 yg kalian kata itu..susahkah nk bagi? kenapa nk hamburkan kemarahan pada aku..aku budak baru belajar...salahkah ak minta tunjuk ajar? kenapa nk menyombong mcm ni skali...

sudahnya..ak x tahan menahan sebak...ak benci dgn manusia seperti ini..bongkak..tahu byk ilmu, tp minta di ajar, payah sekali..hanya reti membebel....

ak cuba buat kali terakhir....."boleh sy nk tgk fail dia?"

staff 4: tny la boss [dgn jelingan mata yg tajam.....dan sombong.....] fuhh..sbr jahhh.........

*****

what's the problem ya... apa yg aku dpt simpulkan di sini...mereka tahu mereka byk tahu... bila minta di beri tunjuk ajar dan minta dikongsikan ilmu itu...mereka menolak dgn alasan2...

oh Tuhan...

Thursday, May 27, 2010

I want nobody nobody but u!

Salam...

ops...jgn terpedaya dgn tajuk entry kali ni...mcm bese..tatau nk wat tajuk ape...so..taip je ape yg terlintas di pikirang ning..

hurmmm...kenape la praktikal kali ni sgt membosankan...arghh... x suke betol..
dah cube buat mcm2 tuk jadikan ia best..tp at last, tetap x best... sedih sgt..sbb rase sgt buang masa, buang duit, tenaga...haishh.... duk kat umah bleh wat mcm2... keje part time pn leh dpt duit blanje...aduhh...

hari ni, mcm biasa, bangun tdo, bisikkan kate2 smgt dan kate2 best agar dpt menjana kebestsan utk hr ni...humm..mesti ade perubahan hr ni...mesti dpt sesuatu hr ni! MESTI.

agak bahaya sebenarnya bila tidak ade tugasan diberikan...semuanya "up to u"... "self-learning"... haduii.... xtahu lah ak dh belajar sesuatu atau tidak setelah 3 minggu di sini.. almasalahnya....sedih dn kecewa bila setiap staff yg cube di "approach", jwpnnya negatif..i.e s.i.b.u.k....

so...pulanglah dgn longlainya ke tempat sendiri....kembali belek2 fail...nk termun rasa..sbb fail yg isinya sama sahaja..kurg lebih sikit je...so..what else can i do..what else can i get here...

hiarghh,....hari ni nk pastikan i learn sumting! x dapat tdk mesti ada!!

baeklah..saye mau realisasikan cuta2 saye hr ini! semangat!!

Wednesday, May 26, 2010

Senyumlah...

"The couple that fights the most is the one most in love... it shows they care enough to notice the other one screwed up and care enough to mention it to the person so they can fix it. When you stop fighting it means you stop caring."

**************************************************************

Salam bahagia buat semua :)

amacam hari ni? bahagia x? sehat x? senyum x lagi hr ni? kalu dok senyum lagi, okeh, sile senyum skg! hehe

waahh..saye rase sgt hepy rini sbb.....saye tau saye sgt syg dia! huhu..

bukan psl tu je..saye hepi sgt rini sbb saye berjaye betulkan kesilapan saye..to be specific: saye sudah silap mengedarkan borang claim praktikal..so, saye maklumkan smula kesilapan tu dan lampirkan dgn borang yg betul..fuhh..nasib baik perasan..

tp kan...ade jgk la yg sgt sombong dan ego serta tinggi diri, dia bls makluman sy tu dgn kata2 yg sgt sombong.. yer la..dia dh tahu borang tu salah.. tp kan...kalo dia dh tahu borang tu slh..nape la dia x maklum kat org laen ekk..ape pnye org daa...

xpe lah..hidup kat dunia ni, ade mcm2 org..mcm2 ragam,.. pedulikan dia..yg penting, kita buat baik kat semua org.. xrugi pn kan.. x kena bayar sesen pn kan.. :)

tapi kan, kdg2 terfikir2..ape la yg dia x puas hati sgt kat ak ni....x fhm...
ade jgk tny2 pndapat org yg bleh dipercayai...menurut pandangan diorg... mungkin org tu "cemburu" ngan ak...so, dia jd cmtu..asik x puas ati dn menyombong diri ngan ak...

oo..camtu ae...tp kan..nk cemburu pasai apa? appe daa...

humm..pape pn, ak berdoa n minta pada Allah, jauhilah ak dr bersikap seperti org itu...dan mudahan semua org senang dgn ak..dan ak senang dgn semua org... sbb iudp kita kat dunia ni x lama..........

kwn biar beribu..musuh jgn ada walopon satu..oke?

khair :)

p/s: tertarik dgn post coursemate saye Fareed yg i quote kat ats tu ;) ade betulnye jgk kan

Tuesday, May 25, 2010

Sweet Darkness by David Whyte

when your eyes are tired
the world is tired also.

when your vision has gone
no part of the world can find you.

time to go into the dark
where the night has eyes
to recognize its own.

there you can be sure
you are not beyond love.

the dark will be your womb
tonight.

the night will give you a horizon
further than you can see.

you must learn one thing.
the world was made to be free in.

give up all the other worlds
except the one to which you belong.

sometimes it takes darkness and the sweet
confinement of your aloneness
to learn

anything or anyone
that doesn't bring you alive

is too small for you.

[quote dr buku Fish! For Life: A Remarkable Way to Achieve Your Dreams]


Monday, May 24, 2010

kekadang insan itu perlu diingatkan....~


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini





Dapatkan Mesej Bergambar di Sini





Dapatkan Mesej Bergambar di Sini





Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Saturday, May 22, 2010

Hidup ini memerlukan nyawa yang kental~

Salam buat semua :)

"Hidup ini memerlukan nyawa yang kental... yang terhasil daripada pacuan semangat dalam menempuhi kehidupan sehari-hari".

Mukaddimah ak kali ni dipetik dari novel Ramli Awang Murshid bertajuk 9Nyawa.. ntah kenape ak tertarik dgn kata2 itu...ya....hidup ini memang memerlukan nyawa yang kental.

____________________________________________________________

Oke oke...
tapi apa yang ak nk kongsi kali ni, bukanlah tentang novel itu...cerita lain...jum layaaanzz..

ak nak coret psl kampung halamanku lagi...bumi kelahiran ku ni lagi...mana lagi kalau bukan Bumi Darul Iman... :)

Kita kecikkan skop kawasannya kepada mukim tempatku dilahirkan ini, i.e Mukim Kuala Nerus. Haa..knapa? sebab mukimku ni bakal dinaiktarafkan menjadi Daerah yg ke-8 di Terengganu ni..

waahh....xtau nk suka ke x...mungkin suka sebab seronok la nnti ade hospital, pejabat daerah, mahkamah...dan lain2 macam daerah2 lain ada.....

taapii..nnti alamat ruah dh berubahla..dah x jadi 21060 Kuala Terengganu, tp jadi 21060 Kuala Nerus....huwaa.. x chantek..hehe... ngade2 tol ak ni..

tp kan..mungkin mudah sikit..personally la..sebab sblum ni, kalo org bertanya ak dr mana..ak jwb Kuala Terengganu..mesti kena hentam balik.. KT tu luas...kat mana...alaa..ni lemah nk spesifikkan ni..kalo sebut Katojie bkn org tau pn kan..terpaksa la jaja nama Kusza ke, Airport Sultan Mahmud ke..atau skrg lg glemer kalo sebut Stadium yg runtuh tu..ha...area tu la saye duk...

tp nanti situasinya mungkin berubah,...duk mana? Kuala Nerus...[ wahaha..namanya begitu klasik]..kat mana tu? Kat Terengganu la..daerah ke-8 di Trg lah...daerah baru.. [ mcm cara menjwb dr Univ mana je?] huhu...

tp ak setuju jugak buat daerah baru ni... personally, bagi ak, KT mmg terlalu luas...semua nk tertumpu ke KT..maunye x jem stoberi kat Jambatan Sultan Mahmud tu..haishh...so, mungkin dgn pembahagian kwsn ni, pejabat pentadbiran pun dipecahkan, so, lega la skit kan...dh xyah sesak2 nk gi ke Bandar KT...peluang kerjaya pn makin bertambah...mana tahu..

humm..walaupun belum pasti bilakah perkara ini akn jadi kenyataan, yg pasti, ak mendoakan segala urusan dipermudahkan..ameen :)


p/s: lepas ni trademark saye jahkatojiekune~ hehe


~hidup ini memerlukan NYAWA yang kental~

Friday, May 21, 2010

Kembali..........

Salam...

Lama x jenguk kat blog kesayangan i ni....x dok la bizi bodi...cume sokmo tangguh2 je nok nullis....

ni baru la merajinkan diri....

sekarang berada di kampung tersayang..mana lagi kalau bukan bumi Katojie.... dah hampir dua minggu dah, cuti semester... nama saja cuti, tp tidaklah bercuti mana sebenarnya, sbb kena jalani Latihan Industri...hurm.... dh tersilap pilih firm nmpk gayanya.....tu la, sape suh x survey dulu kan...nk wt cmna,..redah je la,,..tinggal dua minggu je lg...pastu kena blah sambung kat Mahkamah plak....

sabar...teruskan perjuangan...berbaki kurang setahun je lagi pengajian ijazah ni..insyaAllah...

umm..ok lah, jum sembang sal pe yg berlaku todAY...

cuti2 wiken ni ak berehat2 je lah kat umah....lagi pun demam x kebah lg...batuk2 dan selesema lagi....dh byk mana ubat telan....campur ubat gatal2 alergik lagi....sabar...bukan ke sakit tu penghapus dosa2 kecik...alhamdulillah :)

tp bukanlah rehat sebenar2 rehat....buat la jugak kerja2....pokok nyor dua pohon ayh ak upah org tebang....nk meluaskan dan melapangkan kwsn sekitar rumah, biar senang cucu2 dia bermain katanya.....

so...aku isi masa terluang dgn meraut lidi2....tuk dbuat penyapu lidi... tersenyum sendiri ak..sebab teringat zaman kecik2 dulu...slalu gak disuruh oleh mak ak, raut lidi org tganu kate....berlumba2 dgn kakak2 tgk sape yg dpt raut lidi paling byk...dan raut dgn licin....

tadi, duk ats pondok simen yg ayh aku upah org buat, aku ralit raut lidi,,..sambil ditemani ank buah ak, Haikal... mulanya Haikal ni nak buat wau, tetibe ditengoknya aku duk raut lidi, berlari naik ats rumah, amik pisau, nak raut lidi jugak....ak sesekali tegur dia, raut x licin..... kitaran hidup kan....dulu masa ak kecik, ak ditegur, skrg ak dh dewasa, giliran ak pulak yg menegur :)

humm......lama jugak duk raut lidi...dapatlah seberkas..... mcm2 pasal lidi ni yg wat ak teringat...antaranya masa kecik2 dulu lidi ni pn jadi permainan...nk elaborate dgn kata2 pn ak x reti...cuma daun nyor yg dipotong pendek, dan diraut sekerat, bleh dijadikan senjata....guna getah, dan buat macam nak melastik....muncungnya dipotong tajam..hemm..tu la permainan zmn kanak2 16 tahun lalu... skrg mana ada anak2 buah ak main mcm tu...rugi la diorg...huhu

pastu, pasal lidi ni ada satu lagi yg menarik... mula2 raut lidi, sebatang..sebatang....lama2 jd seberkas.... teringatlah ak pepatah.... [ye ke pepatah eh?]... lidi kalau sebatang, mudah je dipatahkan....tp bila dikumpul seberkas, payah..usahkan nk patahkan, nak lenturkan pn x dpt... itulah didibaratkan dgn kita...kalau sorg2, mudah je dipatahkan, dipesongkan...tp bila kita dlm jemaah, bersatu padu...kita x rapuh..kita teguh......... ingat tu..

puas dpt meraut lidi seberkas....

rasa nak makan kuih gulung... hmm..ada kelapa yg muda ni mcm2 la menu nk buat dlm kepala ni... cepat2 naik ke umah, menuju ke dapur.

buat adunan kuih gulung...ala..pewarna hijau xde la plak...so, kena amik daun pandan, tumbuk2 dan perah airnya.....x susah pn wat kuih gulung ni...amik gandum, telur sebiji, dan air...kacau smpai sebati...nk warna apa..letak je la pewarna.... kalau nk wat kuih gulung ni, xleh cair sgt...

inti dia, amik kelapa muda, goreng dgn gula... [sira kelapa tu]...nk wangi, masuk daun pandan..

so, lenggang [ala...xtau la bhse standard ape,..kalo teganu, "lenggang"]...lenggang adunan tu dlm pan...bagi garing skit...angkat, letak inti..gulungla...jd la kuih gulung :)

ni feveret i tauuu.....selain roti jala :)

kalo kerinduan sgt ngan kuih gulung ni, beli jugak skali skala kat Nilai, tp slalu x best...wat kembung perut....sebab inti kelapa kuih gulung kat Nilai, x dimasak terlebih dahulu...kelapa mentah...huk3...

hurm.....cukup je la stakat ni dulu...ade cite kite cite lagi :)



~ku berdoa moga setiap saat yg ku harungi memberiku kebahagiaan yg abadi~