BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, May 21, 2010

Kembali..........

Salam...

Lama x jenguk kat blog kesayangan i ni....x dok la bizi bodi...cume sokmo tangguh2 je nok nullis....

ni baru la merajinkan diri....

sekarang berada di kampung tersayang..mana lagi kalau bukan bumi Katojie.... dah hampir dua minggu dah, cuti semester... nama saja cuti, tp tidaklah bercuti mana sebenarnya, sbb kena jalani Latihan Industri...hurm.... dh tersilap pilih firm nmpk gayanya.....tu la, sape suh x survey dulu kan...nk wt cmna,..redah je la,,..tinggal dua minggu je lg...pastu kena blah sambung kat Mahkamah plak....

sabar...teruskan perjuangan...berbaki kurang setahun je lagi pengajian ijazah ni..insyaAllah...

umm..ok lah, jum sembang sal pe yg berlaku todAY...

cuti2 wiken ni ak berehat2 je lah kat umah....lagi pun demam x kebah lg...batuk2 dan selesema lagi....dh byk mana ubat telan....campur ubat gatal2 alergik lagi....sabar...bukan ke sakit tu penghapus dosa2 kecik...alhamdulillah :)

tp bukanlah rehat sebenar2 rehat....buat la jugak kerja2....pokok nyor dua pohon ayh ak upah org tebang....nk meluaskan dan melapangkan kwsn sekitar rumah, biar senang cucu2 dia bermain katanya.....

so...aku isi masa terluang dgn meraut lidi2....tuk dbuat penyapu lidi... tersenyum sendiri ak..sebab teringat zaman kecik2 dulu...slalu gak disuruh oleh mak ak, raut lidi org tganu kate....berlumba2 dgn kakak2 tgk sape yg dpt raut lidi paling byk...dan raut dgn licin....

tadi, duk ats pondok simen yg ayh aku upah org buat, aku ralit raut lidi,,..sambil ditemani ank buah ak, Haikal... mulanya Haikal ni nak buat wau, tetibe ditengoknya aku duk raut lidi, berlari naik ats rumah, amik pisau, nak raut lidi jugak....ak sesekali tegur dia, raut x licin..... kitaran hidup kan....dulu masa ak kecik, ak ditegur, skrg ak dh dewasa, giliran ak pulak yg menegur :)

humm......lama jugak duk raut lidi...dapatlah seberkas..... mcm2 pasal lidi ni yg wat ak teringat...antaranya masa kecik2 dulu lidi ni pn jadi permainan...nk elaborate dgn kata2 pn ak x reti...cuma daun nyor yg dipotong pendek, dan diraut sekerat, bleh dijadikan senjata....guna getah, dan buat macam nak melastik....muncungnya dipotong tajam..hemm..tu la permainan zmn kanak2 16 tahun lalu... skrg mana ada anak2 buah ak main mcm tu...rugi la diorg...huhu

pastu, pasal lidi ni ada satu lagi yg menarik... mula2 raut lidi, sebatang..sebatang....lama2 jd seberkas.... teringatlah ak pepatah.... [ye ke pepatah eh?]... lidi kalau sebatang, mudah je dipatahkan....tp bila dikumpul seberkas, payah..usahkan nk patahkan, nak lenturkan pn x dpt... itulah didibaratkan dgn kita...kalau sorg2, mudah je dipatahkan, dipesongkan...tp bila kita dlm jemaah, bersatu padu...kita x rapuh..kita teguh......... ingat tu..

puas dpt meraut lidi seberkas....

rasa nak makan kuih gulung... hmm..ada kelapa yg muda ni mcm2 la menu nk buat dlm kepala ni... cepat2 naik ke umah, menuju ke dapur.

buat adunan kuih gulung...ala..pewarna hijau xde la plak...so, kena amik daun pandan, tumbuk2 dan perah airnya.....x susah pn wat kuih gulung ni...amik gandum, telur sebiji, dan air...kacau smpai sebati...nk warna apa..letak je la pewarna.... kalau nk wat kuih gulung ni, xleh cair sgt...

inti dia, amik kelapa muda, goreng dgn gula... [sira kelapa tu]...nk wangi, masuk daun pandan..

so, lenggang [ala...xtau la bhse standard ape,..kalo teganu, "lenggang"]...lenggang adunan tu dlm pan...bagi garing skit...angkat, letak inti..gulungla...jd la kuih gulung :)

ni feveret i tauuu.....selain roti jala :)

kalo kerinduan sgt ngan kuih gulung ni, beli jugak skali skala kat Nilai, tp slalu x best...wat kembung perut....sebab inti kelapa kuih gulung kat Nilai, x dimasak terlebih dahulu...kelapa mentah...huk3...

hurm.....cukup je la stakat ni dulu...ade cite kite cite lagi :)



~ku berdoa moga setiap saat yg ku harungi memberiku kebahagiaan yg abadi~

0 comments: