BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, March 31, 2009

IMPRESSIONS OF A PILOT....

IMPRESSIONS OF A PILOT....

Flight is freedom in its purest form,
To dance with the clouds which follows a storm;

To roll and glide, to wheel and spin.
To feel the joy that swells within;

To leave the earth with its troubles and fly,
And know the warmth of a clear spring sky;

Then back to earth at the end of a day,
Released from the tensions which melted away.

Should my end come while I am in flight,
Whether brightest day or darkest night;

Spare me your pity and shrug off the pain,
Secure in the knowledge that I'd do it again;

For each of us is created to die,
And within me I know,
I was born to fly.

Gary Cloud Sokor


p/s: emm...what is the meaning behind posting this poem..?? ^_^

Thursday, March 19, 2009

senyum....dan pilihlah...

Wednesday, March 18, 2009

AZAB KUBUR : bagaimana untuk kita buktikan azab kubur itu benar

Salam wbt...

emm...mcm bese, suka nak kongsi apa yang aku dapat dari lecture Fiqh al-Muasir hari ni...

hr ni, aku blaja tentang pendermaan organ....sbnrnya ada dua pendapat, ada pndapat cakap xleh derma organ, tp pndapat lain ckp leh derma organ.... ada la dalil2 yang di bawa oleh tiap pendapat tu knapa bleh, knp xleh...

aku x nak bincgkan secara detail tntg hukum dan dalil2 tu, cuma ada satu perkara yang ustaz bincgkan (selingan).... tengah2 baca introduction topik ni, ada satu word

maksudny implantation.. "غرس"


apa yang menariknya, dr perkataan ni Ustaz Hasnizam datangkan satu hadis yang sgt cantik maksudnya


( ما من مسلم يغرس غرسا فياكل منه الطير أو البهيمة أو إنسان إلا كان له به صدقة )


Maksud hadis ni ialah: tidak (bagi seseorang) dari kalangan Muslim yang menanam satu tanaman, dan tanaman tu dimakan oleh burung, atau binatang, atau insan, kecuali baginya perkara itu dikira sedekah.

hmm..
subhanallah... hebat kan... senang je dpt pahala yang berpanjangan.... just tanam pokok yang berbuah, kita mati nanti pun, masih mengalir manfaatnya... dan selagi mana manfaat itu digunakan, selagi itulah pahala mengalir kepada kita.. ni la antara pahala sedekah jariah yang tidak terputus walaupun kita dah mati...mudah kan... xperlu fikir perkara yang susah2... Islam tu mudah, namun tidak dimudahkan....

kisah keduanya adalah berkenaan azab kubur... hmm... macam mana kita nak jawab andai org tanya, azab kubur tu benar ke?

yup...mesti la... itu perkara-perkara ghaib.. kita wajib percaya dengannya... tp, mcm mana kita nak patahkan hujah org yang menolak kebenaran adanya azab kubur ni... hmm..ustz dtgkan satu analogi...mcm ni...

kita percaya x tentang mimpi? percaya kan... tp kita x nampak kan.. ok, cuba kita tgk dua org kawan kita yang sedang tidur.... dua dua sedang nyenyak tidur.... nampak bahagia, tenang, damai je... (secara fizikal/ zahirnya).. tp, tahu x kita, kawan kita tu mungkin sedang bermimpi... sorang mimpikan yang indah2 dan bahagia - so, dia berada dalam keadaan nikmat... yang sorang lagi sedang bermimpi perkara yang buruk, contohnya terjatuh longkang ke- so dia sebenarnya skrg berada dlm keadaan nekmah (azab)...

secara zahirnya, dua dua nampak biasa... tp, di alam yang lain (dlm hal ni, di alam mimpi), mereka berhadapan dengan situasi yang kita yang celik ni, x tahu...

macam tu la jugak tentang azab kubur.... kalau tidur tadi, tu adalah mati...tp mati yang seketika....dan mimpi itu adalah antara azab atau nikmat tidur.. tp apabila seorang anak Adam itu meninggal dunia, maka dia telah terpisah dari alam dunia... berpindah ke alam kubur...

mcm tidur td, kita nampak zahirnya tiada apa2... mcm tu jugak bila dah mati... kita tgk jenazah...tenang... x ada apa-apa yang mencurigakan... tp, tidakkah kita fikir, bahawa dia sudah berada di alam yang lain, yang kita x tahu sama ada sekarang dia sedang berhadapan dengan nikmat (mudah2an..) atau nekmah? nauzubiilah....

wallahualam..sama2 lah kita renungi dan hayati...dan perbaiki diri... bukan setakat ingin mimpi indah2 di dunia... malah juga di alam kubur...

Saturday, March 14, 2009

IRAQI JOURNALIST WHO THREW SHOES AT BUSH SENTENCED TO 3 YEARS IN PRISON



Iraqi journalist who threw shoes at George W. Bush sentenced to 3 years in prison

By HAMZA HENDAWI Associated Press WriterBAGHDAD March 12, 2009 (AP)
The Associated Press
6 comments


A court convicted an Iraqi journalist of assault Thursday for hurling his shoes at George W. Bush and sentenced him to three years in prison, prompting an outburst from his family and calls for his release from Iraqis who consider him an icon for a nation decimated by war.


Muntadhar al-Zeidi, 30, defiantly shouted, "Long Live Iraq!" when the sentence was imposed, according to defense lawyers. Some of his relatives collapsed and had to be helped out of the courthouse. Others were forcibly removed by guards after shouting "Down with Bush!"
"This judiciary is unjust," al-Zeidi's brother, Dargham, said tearfully.


Other family members shouted insults against Prime Minister Nouri al-Maliki, who like al-Zeidi is a Shiite.


Although al-Zeidi received the minimum sentence — it could have been 15 years behind bars — his lawyers denounced the verdict and said they would appeal, possibly hoping a public outcry would aid their cause.

COMMENTS: hmm...miscarriage of justice???

man made law xkan pernah mampu berlaku adil... yang nyata berkurun2 melakukan kekejaman terhadap manusia yang x bersalah dibiarkan bebas... ttp journalist ni, yg hny menzahirkan secebis perasaannya terhadap manusia yang kejam itu (dgn baling kasut) sewenang2nya dihukum... baru baling kasut...bukannya bom... kecoh je... selama ni bush tu duk tabur bom ke rakyat Iraq tu, buat2 x nampak je ye??

ntahpape... baling stokin skali hr tu pun bagus jugak...kasik masuk dlm mulut terus...huahuahua



Thursday, March 12, 2009

nasib baik Allah anugerahkan kita sifat lupa kan..

salam..
emm... just nak kongsi skit... td dlm kelas Fiqh Muasir, ustaz Hasnizam bukakan minda kitorg dgn mengatakan, emm...nasib baik kita dianugerahkan dgn sifat lupa..kan..

knapa..?? terkejut? cuba bayangkan kalau kita xde sifat lupa....kita ingat semua perkara... apa jadi?

contoh ekk... kalau seseorang tu kematian isteri atau suami tersayang, kalau xde sifat lupa, tentu sepanjang hayat dia akan bersedih... bygkan camne nak hadapi hidup kalo sepanjang hayat duk menangis, bersedih.... cuba tgk, bila ada sifat lupa, x lama pas kematian pasangan, kita makin dapat lupakan, dan teruskan kehidupan dgn bina hidup baru...kan... dah xde nangis2 sgt dah...

tu contoh dari segi perkara dukacita...

cuba tgk plak kalo contoh perkara yg menggembirakan...

ustaz bg contoh camni : "katakan kamu dapat markah mid term exam muasir 20/20. apa perasaan kamu??mesti happy kan! esok kamu masih happy lag, lusa mungkin happy lg... bayangkan kalau Allah x anugerahkan kita sifat lupa, 10 tahun akan datang pun perasaan gembira kamu masih seperti hari ini... apa akan jadi?? 10 tahun akan dtg, kalo org tanya, knapa kamu nampak gembira?? dan kamu jwb: "sy gembira sebab 10 thn lalu sy dpt 20/20 markah exammid term..." aduiiii..x ke pelik bunyinye... ye x??

so, bersyukurlah dengan apa yang Allah kurniakan...

tidak Allah jadikan sesuatu perkara tu sia-sia...

barangkali ada perkara yang kamu sukai itu, tidak baik bg kamu.. dan ada kala apa yang kamu x sukai itu, sebenarnya baik bg kamu....

kan..?? kita x suka pelupa, tp kdg2 sifat lupa ini ada baiknya...

sama2lah kita renungi dan hayati...dan panjatkan kesyukuran kita pada Yang Esa....

wallahualam