BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Salam Pictures, Images and Photos

Tuesday, October 19, 2010

Manisnya Ujian :)

Salam Ukhuwah.

Bila duk sorang2 ni, feel nok menaip dlm blog ni tinggi skit..haha

Sekadar muhasabah diri, pengajaran yg diperoleh hr ini...

Benar orang kata, setiap apa yg berlaku ada hikmahnya..cuma, atas diri kita nk jejaki hikmah tersebut atau x..

bagi aku, yup..aku rasa aku dh nmpk apa hikmahnya...mungkin betul, mungkin x..tp, personally i like that reward :) thank you Allah :))

hehe..ape tu..

bukanlah harta bertimbun..bukan juge kilauan emas permata...jauh sekali duit berjuta2.. just simple...

Telah ditakdirkan aku ni seorang insan yg alah pada habuk2 dan debu2 mahupun kotoran...kulit cepat gatal2...dan jika dibiar, teruk jadinya :( maka, tanpa disedari, aku jadi sensitif pada apa jua debu dan habuk mahupun kotoran... tangan pantas mencari penyapu, kain whatever utk lap segala kotoran itu.. simple kan.

bermula dgn : alahan [boleh kira sbg penyakit=ujian]..dan hikmah bagi ujian ini: diri sendiri menjadi lebih rajin dan peka pada kebersihan diri, tempat tinggal dan persekitaran :)

sepagi masa aku manfaatkan dgn mengemas rumah hr ni...selalunya menyapu aje..tp mungkin debu2 masih berkeliaran...menuntut aku utk mengelap lantai2 serta tangga2 rumah hr ni... badan penat...tp xpe... rase enjoy buat semua tu.. :) biar penat badan drpd terpaksa menahan gatal2...memakan obat, menyapu obat dll...isk..isk....

tu ujian dan hikmah yg pertama.

Pengajaran yg kedua hr ini adalah:

Ujian jugak...dalam bentuk kesihatan jugak..di mana aku rasa macam sejuk perut je plus batuk2 bila makan duku..mie [my mom] cakap..duku sejuk, so xleh makan la.. isk..isk..my favourite tu! dh xleh makan.... sedih...tp nak wat cmne kan... drpd dpt sakit, baek jgn makan...

tp kan.. tau x ape hikmahnya: boleh gembirakan org len :))

cmne tu... mcm ni..malam tadi shbt senegeri, Mas dtg umah anta buah duku...dia baru je balik dr kampung.. sonoknya!! erk..tp aku xleh makan... sedih balik :(

tp xpe...bagi kat housemates lain lah.. waaa...bersinar2 diowg dpt duku! habis licin tyme tu jugak...haa..kan..best kan dpt buat org hepy :))

tuu la alkisahnya....

sesungguhnya tiap apa yg ditakdirkan untuk kita, semuanya baik2 belaka... semuanya atas diri kita, untuk memilih melihat dari kaca mata kebaikan ataupun keburukan... :)

renung-renungkan... :))

wallahualam...

0 comments: