BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Salam Pictures, Images and Photos

Friday, July 24, 2009

Kisah hari ini

salam.....

alhamdulillah....semalam lahirlah anak buah aku yang ke-18... Kak Yah selamat lahirkan baby girl! so, ank buah aku yg perempuan sumanya 7 orang... yg laki 11 org.. emm...x cukup lg la nk lawan bola team girl vs. team boy...huhu.. mesti chomey mcm mokjah kan..hehehe.... Tahniah to my sis! awal 4hari dari tarikh jangka yer..alhamdulillah semuanya lancar...

hmm...
settle yg tu...

pasal lain plak...hr ni seronok belajar... kuliah dan tutorial Evidence.. Seronok.. Prof Nisah pandai tarik perhatian pelajar... bayangkan aku rasa sgt rugi if aku miss eye contact ngan dia..mmg full attention la aku bagi.. (bese kuliah laen ada jugak tersengguk2)...normal la tu.. tp kuliah Prof ni, huu...rasa energetic dn segar yg luarbiasa... alhamdulillah..

Prof cakap, next sem ada lawatan ke Maktab Siasatan Jenayah...boleh tgk org wat post mortem ke, forensik ke apa tah...nk cari evidence la.. aku dgr je pkataan2 forensik-post mortem ni dh lembik lutut rasa...

sungguh aku dapat rasa yg aku ni mudah lemah semangat..org kata darah gemuruh.. tatau la nape...tp mmg aku terus rasa lembik even sekadar dgr Prof ckp - bedah sana, bedah sini...aaaaa.....apatah lg tengok dengan mata sendiri..oh tidak!

3tahun lepas aku pernah keje kat Kusza Bookstore..sambil kerja tu, sambil susun2 or cari buku2 yang client nak...sempat jugak la aku belek2... aku ni bab medic sgt2 interested la (yer la...cita2 yang x kesampaian)...

aku ingat lagi...
waktu tu Bos aku suh cari buku perubatan..ada la list yg dia bagi.. buku2 tu duk atas rak yg tinggi..so, aku kena naik atas kusi la... tgh2 cari buku yg tersenarai..aku jumpa satu buku post mortem... aku ni curious la nak tau contents buku tu...

belek-belek...ok lagi..gambar biasa2 je.. belek lagi...woaa...gambar peralatan bedah..dh rasa sedikit ketar dh tgn nih... belek lagi...oh My God! aku rasa nk terlucut buku tu dr tgn aku...lutut aku lembik...mata gelap....seram sejuk satu bdn.. cepat2 aku turun dr kerusi...duduk....nafas rasa tersekat..adehh...

korg nak tau kenapa? uwaaaa.....ada gambar bedah orang...kat kepala... alat bedah tu mcm mesin kayu tu..ala...mcm mesin balak tu...masa tu gambar yg aku tgk tu bedah kat kepala...tengkorak kepala tu...huuu..seriau rasa! aku pegang kepala aku ni...adehhhhh..... x sanggup...isk..isk..

dahsyat sungguh forensik/ post-mortem nih... aku cepat2 simpan balik buku tu...x sanggup dh nk tgk.. terus aku pi kat kakak aku...dgn muka mcm xde darah dh...pucat... terpaksa rehat kejap sebelum lutut aku ni keras balik...haha...

tu cite dia... so, sejak hr tu aku tobat xnak dengar apa2 pun pasal bedah2 ni... tgk medikTV pon aku rasa gelap mata... mmg xleh tgk, xleh dgr..sebab terus terbayang alat2 bedah yg ganaz tu membelah tubuh badan sendiri...uwaaa...

trauma betol! tp, next sem untuk subjek evidence ni ada lawatan ke makmal siasatan jenayah...ish..risaunyee... nak nak Prof ada citer ada student pengsan tgk post-mortem tuh..aiih....risau aku! aku takmau jd mcm student dia yg pengsan tuh! aaa...

Ya Allah....kuatkanlah semangat aku..fuhh!

p/s: bila tengok kelemahan diri aku ni, baru ku sedar mengapa aku ditakdirkan belajar Law - bidang yang x pernah langsung terlintas di fikiran aku.. kenapa tidak Medic- bidang yang aku angan dan impikan dr tadika lagi.. hmm..inilah hikmahnya.. Kerana Allah tahu apa yang terbaik untuk kita... dan Allah tahu apa yang kita tidak tahu... Subhanallah...

settle :)

7 comments:

aza_idyllix said...

ALLAH tau ape yg trbaik utk kita ;)
klu u jd doc mgkn u pgsan sblum smpt siap jahit pesakit yg u operate hahaha..

atirah said...

mizah..rilek ar..tu kalu mung amik forensik, n orthopedic (bedah tulg)..mmg alat ye ganas2..ehhehe..aku pn sbnanyer, sriau gok tgk..tp bkn hok bedah ar..aku xleh kalu org hok luka terbelah ker, tersayat ker..abis la aku nk jd doc..hahaha

aiShah_sOfeaTJ@katoJie said...

hazal: tau xpe hazal..huhu... naya pesakit.. doc lak jd pesakit!

tirah: weh tirah, aku bkn seriau pasal bedah2 je... tang terkoyak, tersiyat, terbakar wateva la janji nmpk isi dn darah tobat aku lembik lutut!.. hari tu aku jatuh moto jari kaki aku koyak giler dlm dn darah aku pening terus..huhu

nasib bek x pinsan je...huahuahua

Sohibulkanz said...

salam,1stly...mhon ribuan maaf kt pnulis sbb dh lm bkak blog die tp x diizinkn Allah utk komen,skrg br lah brpeluang...trm ksh byk2 jg diucapkn krn myelitkn dr sy dlm slh 1 ruangan artikel yg lps..hi,=p
>em..dh byk artikel yg dtulis since my last visit,trnyata pnulis ni sorg yg aktif dlm pnulisn dn kuat bfikir,,
>br jgk trbc psl bdh siast ni dlm 'encyclpdia pendidikn sains dlm al-Qur'an'..bwh tjuk 'autopsi',sblm ni tatau gk cmne crny ia dlakukn..bl bc 2 br la tau..mmg ganas jgk la,die bdh dr leher trus ke prut,pas2 bdn myt blh dbukak mcm bkak bju je..
>sbb stgh org yg mjd kuarga kpd mgsa jnyh lbh rela mndiamkn kes dr dlaporkn kt polis..sbb kl dh jd kes polis konferm myt kne bdh siast..so,pnjnyh pn tlepas dr siastn polis....

>blk pd pnulis..kl dgr crite die,ad hikmh die xjd doctor,sbb tkut tgk org kne bdah..kn?isnt it?
-sy pn sm jgk sbnrny...he.xleh g bab bdh2 ni,wlpn suke aksi gns n militry,=p..dl nk derma drh pn dh nk pitam..alhamd'lah awl thn hr 2 dh brjy mgatasi klemhn trsebut..he,
tp still xleh thn lm tgk bedah,,hatta tgk kucing kne spaying(bdh wat mandul kucing betina) ms LI br ni pn dh lmh nk pitam...=p,wat a weak person...=p,hehe
>papepn...cbe wat yg tbaik dlm ap yg kt wat @ dh jd skg...ap yg kte blj skg ni pn xsemestinye ap yg kte akn jd esk hr...
>bg sy..yg pnting,skg kte carry on..n enjoy ape yg kte buat,/buat ap yg kte enjoy..=p..cm pening je..he,,
.wlpn seswtu 2 kcil..tp kte akn bhgia kl kte enjoy buat..xgitu
>em..yg plg penting...kte mharapkn redha Allah dlm sgl kerja buat kte...amiiin

p/s: bl sbut TJ tringt ad sorg classmate nm TJ jgk...Tan Ji..=)

aiShah_sOfeaTJ@katoJie said...

salam..

kamal: woaaa...panjang lebar yr comment. thank u mal :)

hmm...semua insan x sempurna... ada kekurangan dan kelebihan masing-masing..

lebih x bermakna hebat..kurang x bermakna lemah.. tu semua bergantung kepada diri kita.. mcm mana kita nak manipulasikan kelemahan dn kekurangan diri kita- ke arah menjadi insan yang cemerlang dan berguna..:)

so..mungkin kita lemah bab ni, tp kita kuat bab laen..jadi..make full use of it! no more excuse!

di samping doa+tawakkal... insyaAllah, berjaya.... ameen :)

:: private:: said...

hahaha...geli usus bace post kali nie...hahahahaha...
Allah tau mjah x ley amek medic...x cukup smgt nk hdpi...tol x?
xpe....tgok skrunk,,alhamdulillah,,mjah bley jgk result gempak...kan3..?
huhu...neway,,perasan tol laa...
ank myah tuh comey cam waniey laa....
wakakaaka ^^

aiShah_sOfeaTJ@katoJie said...

wani a.k.a private:

helloo....mokjah lahir first ok..so, waniey sorg mcm mokjah...so ank mokyah pon mcm mokjah gop laaa... sume chomey mcm mokjah..ngehngehngeh,...jgn nak nafikan yer.. :)

one more thing, He knows what are the best thing ever for us...so waniey, let bygone be bygone....buka mata, buka hati dan buka minda- hadapi apa yg kita ada sekarang, buat betul2, dan jangan sampai sejarah berulang..tau! nothing is impossible if your heart is willing dear! usaha+doa+tawakkal :)